Om medlemskap - utdrag ur stadgarna

§10. Medlemskap

a) Medlemskap

Medlemskap i Svenska MPS Föreningen går att teckna för den som själv har en MPSdiagnos, alternativt har eller har haft en familjemedlem eller närstående med en MPS-diagnos.

Detta medlemskap innebär att få information från föreningen skickad direkt till sig via mejl eller post. All information som föreningen skickar ut så som nyhetsbrev eller andra utskick, skickas i ett ex till den som står registrerad som medlem i medlemsregistret. Om flera medlemmar har samma utdelningsadress, skickas information till den som är registrerad som huvudmedlem.

Medlemskap ger rösträtt, med en röst per medlem, vid föreningens årsmöte samt extrainsatt föreningsmöte.

b) Stödmedlemskap

Stödmedlem sörjer själv för att hämta aktuell information från föreningens hemsida.

Stödmedlemmar har inte rösträtt vid årsmöte.

Båda typerna av medlemskap innebär att man blir inlagd i Sällsynta diagnosers medlemsregister, vår paraplyorganisation, som MPS föreningen använder sig av. Därifrån kan det ibland skickas ut medlemsundersökningar.

§11. Medlemsavgift

Medlemsavgifter beslutas av föreningens årsmöte och gäller för ett verksamhetsår i taget.

§12. Utträde

Medlem som vill utträda ur föreningen skall kontakta styrelsen, via brev, mejl eller telefon och anses då omedelbart ha lämnat föreningen.

Medlem som inte har betalat medlemsavgiften för två på varandra följande verksamhetsår får anses ha begärt sitt utträde ur föreningen. Medlemskapet upphör i sådant fall genom att personen avförs från medlemsförteckningen.

§13. Medlems rättigheter och skyldigheter

Medlemmar och stödmedlemmar

• har rätt att delta i sammankomster som ordnas för medlemmarna
  • har rätt till information om föreningens angelägenheter